Svenska litteratursällskapet i Finland har huvudansvaret för Bokkatalogen. Ansvarig utgivare är marknadsföringschef Agneta Rahikainen. Redaktör är fortsättningsvis Barbara Huldén och för den tekniska produktionen står Peter Wikström/Stil&form.
Bokkatalogen publiceras inför Helsingfors bokmässa.
Bokkatalogen innehåller som tidigare information om hela årets utgivning, såväl böcker som tidskrifter, presenterade var för sig i egna annonser. Katalogen har temabaserat featureinnehåll. Tillsammans med information om årets utgivning inspirerar featureinnehållet till bokköp och läsning, och riktas via nyckelpersoner också till yngre målgrupper.
Bokkatalogen som en digital bilaga till flera svenskspråkiga dagstidningars nätutgåvor och som trycksak att avhämta på centrala platser som bibliotek, bokhandlar, Luckans verksamhetspunkter, medborgarinstitut, evenemangslokaler och andra samlingsplatser där folk rör sig. Katalogen skickas per post till flera stora grupper – modersmålslärare, svensklärare, bibliotekarier, journalister, kulturproducenter och publikarbetare. Bokkatalogen kan också enkelt beställas hem per post på adressen red@bokkatalogen.fi eller läsas som pdf via olika webbplatser.
Bokkatalogen innehåller två typer av annonser. Böcker och tidskrifter presenteras i enskilda annonser av förlag, sammanslutningar och privata utgivare.
Kommersiella annonser i Bokkatalogen är begränsade till organisationer eller produkter som på något sätt har en koppling till litteratur, kultur och utbildning.
Bokkatalogen finansieras av Svenska kulturfonden, Föreningen Konstsamfundet, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne, Stiftelsen Tre Smeder, Svenska folkskolans vänner och Svenska litteratursällskapet i Finland.